Szeri Búzaszem Iskola
2022.szept. 1-jén Balástyán indul a Szeri Búzaszem Iskola alsó tagozata, a kecskeméti Gyermekliget Alternatív Iskola telephelyeként, melynek fenntartója a Gyermekliget Egyesület. Mentor iskolánk a gödi Búzaszem Katolikus Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola.
A 2022/2023-as tanévben összevont 1-2. és 3-4. évfolyamok indítását tervezzük. A személyreszabott figyelem érdekében kis létszámú, maximum 15 fős osztályokban folyik majd a tanulás.
Közösség
A Szeri Búzaszem Iskola egy erős szülői összefogás eredményeként született meg. Ez az összefogás adja az alapját az iskolánk életének. Fontosnak tartjuk, hogy a szülők is aktív részesei lehessenek az intézménynek és együtt tehessük szebbé, jobbá a gyerekek környezetét. A nevelésben és oktatásban is hangsúlyos, hogy a pedagógusok és a szülők között igazi együttműködés alakuljon ki, emiatt rendszeres időközönként tartunk szülői esteket, családi napokat.
Ha az iskolát a gyermekeink második otthonának tartjuk, akkor különösen fontos számunkra, hogy ott milyen körülmények között töltik az értékes idejüket, hogyan érzik magukat. Olyan közösség létrehozásán fáradozunk, akikkel együtt építhetjük ki és talán majd fel azt az iskolát, ami igazán második otthona lehet gyermekeinknek és családjainknak.
Nem csak gyermekeket veszünk fel, hanem családokat keresünk, akikkel együtt fáradva, dolgozva növelhetjük a környék értékeit, készíthetjük elő a jövő kincseit.
Ha tettekre kész, kreatív, szorgos és elköteleződésre kész szülőnek tartod magad, várunk Benneteket iskolánkba és közösségünkbe!
Pedagógiai hitvallásunk
A Szeri Búzaszem Iskola mindennapjait áthatja a magyar hagyományokra épülő, természet- és gyermekközpontú, családias nevelés. Hiszünk abban, hogy az élménypedagógia, a játékos nevelés és a projektmódszer fenntartja a gyerekek természetes kíváncsiságát, a kooperatív tanulás fejleszti együttműködő képességüket. Az alternatív módszerek nemcsak a tanuláshoz szükséges készségeket, képességeket, hanem az érzelmi intelligenciát is fejlesztik.
A pedagógiai céljaink megegyeznek a Gyermekliget Alternatív Iskola által megfogalmazott célokkal:
Általános célok:
Egy olyan alternatív módszertanra épülő pedagógiai program működtetése, amely keretében integrált tananyagtartalmak mellett egy komplex képességfejlesztés (személyiségfejlesztés, tanulási készségek, szociális készségek) valósul meg, figyelembe véve a gyermekek életkori és személyes sajátosságait. Mindenekelőtt a gyermek testi, lelki, szellemi fejlődésének hármasságát tartjuk szem előtt. Pestalozzi (1746-1827) fogalmazta meg a Szív, a Kéz és a Fej iskoláját.
A szív iskolájaként célunk: az érzelmi biztonság megteremtése, az érzelmi intelligencia fejlesztése a művészetek által (képzőművészet, zene, dráma)
Kéz iskolájaként célunk: a cselekedtető tanulás és szemléletformálás, a mozgás, a kézügyesség fejlesztése, és azok bekapcsolása a belső motiváció kialakításába
Fej iskolájaként célunk: a tananyag elsajátítása, mely elsősorban élményeken, az alapkompetenciák fejlesztésén keresztül zajlik.
Célunk, hogy a hozzánk járó gyerekek egészséges önismeretre tegyenek szert, képessé váljanak a közösségben való együttműködésre, rendelkezzenek a továbbtanuláshoz szükséges képességekkel, kialakuljanak bennük az egészséges és környezettudatos életvitelhez szükséges készségek, az önmegvalósításhoz, az önálló tanuláshoz és problémamegoldáshoz szükséges kompetenciák.
Pedagógiai célok:
Pedagógiai programunk a Nemzeti alaptantervre épül. Az elsajátítandó készségek, képességek és ismeretek terén a NAT az irányadó.
Az alábbiakban az egyes szakaszokban azokat a pedagógiai célokat határozzuk meg, melyek iránymutatást adnak ahhoz, hogy a fő célkitűzéseinken túl az egyes szakaszokban mire helyeződik a hangsúly:
1-2. évfolyam
- Az óvoda-iskola átmenet támogatása
- A tanuláshoz szükséges alapkészségek kialakítása (írás-olvasás-számolás), a személyiség és a szociális készségek fejlesztése
- Az egyéni érdeklődés megismerése, fejlesztése, az egyéni haladási ütem biztosítása
- Az életkornak megfelelően játék, és tevékenység-központú tanulás
- Epochális és projekt rendszerű ismeretelsajátítás, ahol a problémamegoldás kerül a fókuszba
- A közösségben való aktív részvétel támogatása
- Az életkori sajátosságokat figyelembe vevő érzelmi nevelés
- Közvetlen környezet megismerése, érzékenyítés a környezettudatos viselkedésre
3-4. évfolyam
- A tanuláshoz szükséges alapkészségek fejlesztése (írás-olvasás-számolás)
- Az egyéni érdeklődés alapján az önálló munka megalapozása,
- Az életkornak megfelelően játék, és tevékenység-központú tanulás,
- Epochális és projekt rendszerű ismeretelsajátítás, ahol a problémamegoldás kerül a fókuszba,
- Az önálló tanuláshoz szükséges készségek megalapozása,
- Komplex integrált képességfejlesztés (személyiségfejlesztés, tanulási képességek, szociális kompetenciák)
- A közösségben való aktív részvétel támogatása
- Az életkori sajátosságokat figyelembe vevő érzelmi nevelés
- Ismerkedés a tágabb környezettel, érzékenyítés a környezettudatos viselkedésre
5-6. évfolyam
- Komplex integrált képességfejlesztés egyéni haladási ütem alapján (személyiségfejlesztés, tanulási képességek, szociális kompetenciák),
- Önismeret fejlesztése
- Problémahelyzetekből kiinduló ismeretszerzés a projektmódszer alkalmazásával,
- Az egyéni érdeklődés alapján a kreativitás fejlesztése
- Az önálló ismeretszerzéshez szükséges tanulási képességek fejlesztése, tudatos tanulási stratégiák kialakítása
- Az egészséges életvitel, a környezettudatos magatartás fejlesztése
- A közösségben való aktív részvétel támogatása
7-8.évfolyam
- Általános műveltség megalapozása, problémahelyzetekből kiinduló ismeretszerzés a projektmódszer alkalmazásával
- Pályaorientáció az egyéni érdeklődés alapján
- Komplex integrált képességfejlesztés egyéni haladási ütem alapján (személyiségfejlesztés, tanulási képességek, szociális kompetenciák),
- Az önismeret, önfegyelem, önértékelés fejlesztése
- Az önálló ismeretszerzési technikák bővítése, elmélyítése, az elvont gondolkodás fejlesztése, kutatási módszerek elsajátítása;
- A közösségben való aktív részvétel támogatása
- Az egészséges életvitel, a környezettudatos magatartás fejlesztése, prevenció
A felsorolt célokon kívül még fontos számunkra:
- Természetközeli környezetben nevelni és oktatni a gyerekeket (séták erdőn-mezőn, a kistérség természeti kincseinek felfedezése, iskolakert kialakítása)
- A természetvédelem területén az ismeretek átadásán túl konkrét tevékenységekre ösztönözni a tanulókat (iskolakert gondozása, termények felhasználása)
- A magyar néphagyományok megőrzése és éltetése (iskolai programként megéli a keresztény évkör ünnepeit, a magyar néphagyományokat feleleveníteni, a helyi régi emlékeket felkeresni)
- A népzene oktatásával kapcsolatot kívánunk kialakítani a zenei nevelés és a hétköznapi életben megjelenő zenei anyag között. A mindennapokat átható zene természetes kommunikációs formává válik, mert valljuk, hogy mindenki tud énekelni, és az együttzengés megtapasztalása hatalmas közösségi és személyes erőforrássá válhat.
- Gyakorlatorientált foglalkozások és műhelyek kialakítása az önmagáról gondoskodni tudó felnőtt neveléséhez csatlakozva (kertművelés, kézművesség, háztartási munkák, állatgondozás)
- Egészséges, környezettudatos életmódra nevelés (a tananyagon túlmutató gyakorlatok és szokások elsajátítása)
- Kapcsolódás a környező települések intézményeivel, fiatalokkal és idősekkel (együttműködés könyvtárral, művelődési házzal, önkormányzattal, óvodával, gazdálkodókkal)
Napirendünk
Ügyeletet biztosítunk 7.30-tól. A napunk 8-kor kezdődik mozgásos játékokkal majd beszélgető körrel folytatódik, ahol rá tudunk hangolódni az előttünk álló napra. A tanítási órákon képesség szerinti differenciálás valósulhat meg a kis létszámnak köszönhetően. A hagyományos 45 perces órabeosztás helyett nagyobb óratömbökben gondolkodunk, így rugalmasabban tudunk alkalmazkodni a gyerekek tempójához, lehetőséget teremtve egy-egy tevékenységben való elmélyülésre.
Tanítás után napköziben és szabad játékkal telik a délután, felügyeletet 16 óráig biztosítunk.